Geniátoři si hrají

V této rubrice vás budeme postupně seznamovat s hrami – deskovými, venkovními i počítačovými, které jsme vyzkoušeli na mnoha našich akcích. Zařazovat budeme samozřejmě především ty, které nás zaujaly a které vám chceme doporučit. Nechceme ztrácet čas popisem něčeho zcela nudného. Že budeme představovat v prvé řadě ty hry, které rozvinou vaše schopnosti, je jasné.

Hrajeme si v lednu###

Pranostika praví: „Ryje-li krtek v lednu, končí zima v květnu.“ Protože na jaře už chceme bádat venku (těšíme se na zkoumání vodních živočichů), jsme rádi, že zima konečně udeřila. Pokud budeme věřit předkům, můžeme se těšit na brzké jaro a zároveň máme nyní více času vyzkoušet deskové hry.

Dnes jsme připravili hry GRAVITY MAZE a LASER MAZE, tedy cesty bludištěm, z kterého nás vyvedou gravitace a optické zákony. Obě hry jsou z vydavatelství Thinkfun, vyrobené v Číně, nabízejí logické výzvy ve čtyřech úrovních hráčům od osmi let a podle výrobce jsou určeny pro jednu osobu.

Obě patřily mezi nejoblíbenější zábavu pro vzácné chvíle volna na našich táborech a velký zájem o ně jsme sledovali i na různých veletrzích vědy a při podobných kratochvílích.

GRAVITY MAZE (bludiště gravitace) vypadá velmi jednoduše – černý výlisek o šestnácti polích a pár barevných plastových kostiček o různých výškách s různě umístěnými otvory. Kostky jsou opatřeny různým počtem černých puntíků na plochách, které by mohly být stranově zaměnitelné. Cílem je dostat kovovou kuličku ze startovní pozice pouhým upuštěním do cíle, vzdáleného několik polí. Kulička spadne díky gravitační síle do otvoru startovací kostky a v případě správného řešení proběhne všechny umístěné kostky a skončí v červeném „domečku“ třeba 10 cm daleko. Počáteční pozici najdeme spolu se seznamem použitých kostek na lícové straně jedné z šedesáti hracích karet, na rubové straně je vždy řešení. 60 výzev od začátečníka k expertovi je i pro otrlé řešitele práce na několik (desítek) hodin. Naštěstí karet není víc, protože jde o činnost silně návykovou.

Princip hry podle našich zkušeností velice rychle pochopí i předškoláci, pro vyšší úrovně hry, které nezvládnou, používáme režim „otoč kartu a umísti kostky podle nákresu“. Trénování schopnosti čtení výkresů považujeme za velmi důležité a dětem vysvětlujeme, že opravdu nevadí, že nevyřešily zadání, pokud dokáží pochopit nákres, umístit správně kostky a pochopit, PROČ se kulička dostane do domečku jen a právě tímto způsobem. Hra se dá použít i pro více hráčů – měří se čas vyřešení (ostatní hráči se nesmějí dívat), hráčům se rozdají zamíchané karty třeba po pěti, každý z nich postupně „vyloží“ kartu a musí ji vyřešit, pokud ne, vypadá ze hry. Úkoly na jednotlivých kartách jsou součástí delší hry pro jednotlivá družstva, v rámci inženýrské činnosti hráči vytvářejí další hry – karty, případně vyrábějí nové kostky.

Hodnocení:
Plus – 9 bodů.
Minus – 1 bod (někteří hráči se jednotlivé úkoly relativně rychle „naučí“ a na hru se pak v poličce práší až do příchodu nováčků).

LASER MAZE (laserové bludiště) je tvořeno plastovým hracím polem o pět krát pěti pozicích a pěti typy hracích prvků. Nejdůležitějším je samozřejmě „laser“ – červená žárovička, kterou zapneme pomocí spínače umístěného na vrchní straně a která vyšle paprsek. Cílem hry je „rozsvítit“ určené cílové stanice – ty jsou trojstranné, jedna strana po dopadení paprsku rozsvítí vrchol prvku a oznámí tak, že jste vítěz, druhá je skleněná a paprsek odrazí, třetí plastová jej pohltí. Dalšími prvky jsou pak zrcadlo a dva prvky s plně propustnou fólií pokaždé s jiným úhlem. Zadáním hry jsou opět karty ve čtyřech úrovních obtížnosti, kdy na jedné straně najdeme umístění a typy jednotlivých prvků, počet cílů, které se mají rozsvítit, a na druhé řešení. Pomocí jednotlivých úloh můžeme vysvětlit velmi názorně vlastnosti světla – odraz, lom, propustnost a nepropustnost materiálů, dělení světelného paprsku. I zde při jednotlivých úlohách může druhá strana sloužit jako výkres elektrického obvodu a malý badatel má radost, když dokáže jednotlivé prvky zobrazené pomocí symbolů správně umístit a „rozsvítit“ cílové stanice.

Hodnocení:
Plus – 8 bodů.
Minus – 2 body.
Poznámky:Vysílač potřebuje baterku, která se vždy vybije v nejméně vhodný okamžik, světlo vysílače není vidět, jakmile trošku zasvítí sluníčko, hra je v podstatě nepoužitelná venku.
Součástí hry není srozumitelné vysvětlení, co se vlastně děje – tj. základy optiky.